[TERKINI] MEMALUKAN! HASIL KAJIAN BUKTIKAN MALAYSIA LEMAH DAN TIDAK TEGAS?

Monday 20 January 20140 comments


Memetik sebuah laporan tabloid luar negara dan dialih bahasa:

Penguatkuasaan undang-undang di Malaysia adalah lemah dan tidak tegas, perkara itu dibongkar melalui satu kajian oleh sebuah badan pemikir luar negara yang berpusat di Taiwan.

Dalam laporan, Halangan dan Penguatkuasaan undang-undang untuk kesejahteraan negara, meliputi 198 negara, mendapati negara Malaysia berada di kedudukan 44 sebagai sebuah negara di mana penguatkuasaan undang-undangnya adalah lemah.

Hasil kajian mendedahkan bahawa Malaysia merupakan pusat cetak rompak utama di dunia. Kegagalan penguatkuasaan di Malaysia bagi membendung industri cetak rompak menyebabkan lebih kurang USD100 juta dalam bentuk royalti hilang begitu sahaja.

Selain itu, Malaysia juga gagal membendung gejala pemerdagangan orang. Dilaporkan seramai 44,000 orang wanita dari negara China sahaja dilaporkan telah hilang di Malaysia dan disyaki terlibat di dalam aktiviti perlacuran.

Aktiviti penerokaan tanah haram juga gagal dibendung, kawasan tanah tinggi diteroka secara haram untuk aktiviti penanaman sayur. Permintaan arang yang tinggi di pasaran dunia dan negara Jepun turut mendorong aktiviti penebangan pokok bakau secara haram. Malaysia adalah pengeksport utama arang kayu bakau ke Jepun.

Malaysia juga mencatat rekod tertinggi terhadap kes kecurian kenderaan mewah. Dilaporkan rakyat Malaysia menjadi dalang sindikit curi kereta terbesar di dunia. Kereta curi dari Malaysia banyak dikesan di Dubai, UAE.

Penyalahgunaan dadah di kalangan masyarakat di Malaysia mencatatkan antara yang tertinggi di Asia. Dadah jenis cannabis dan syabu merupakan dadah paling laris selain dadah jenis heroin. Rakyat Malaysia juga dipercayai antara kartel-kartel dadah yang berpusat di ‘golden triangle’ Thailand. - Agensi

KOMEN: Laporan oleh sebuah badan kajian luar negara tentang penguatkuasaan di Malaysia sangat memalukan. 

Malaysia diletakkan sebagai sebuah negara yang lemah dan tidak tegas dalam perlaksanaan dan penguatkuasaan undang-undang di dalam negara.

Hakikatnya, penulis berpandangan ada maklumat yang tidak tepat dalam laporan itu. 

Namun, penulis tertarik dengan aktiviti jenayah yang didedahkan di dalam laporan itu. Agak-agak siapa dalang jenayah-jenayah itu? 

Setahu penulis, belum ada lagi orang Melayu berani menjadi bapak ayam. Orang Melayu mungkin berani menjadi pelanggan kepada bapak ayam sahaja. Siapa Melayu yang memiliki kilang cetak rompak? Tidak pernah dengar lagi.

Orang Melayu ke yang menggondol tanah tinggi Cameron Highlands secara haram untuk menanam sayur? Bila tanam di atas tanah yang haram, adakah hasil tanaman juga haram? Jadi sayur yang mereka tanam itu adalah sayur haram?  Kita makan kangkung haram? Puiii..

Siapa kartel dadah di Malaysia? Orang Melayu? Orang Melayu adalah penghuni teramai di pusat pemulihan. 

Penulis yakin, ramai tahu siapa dalang semua angkara ini? Mereka bijak mengaut keuntungan. Mereka tidak kisah nama Malaysia diperlekehkan, yang penting bangsa mereka kaya-raya.

Sekarang, mereka bercita-cita untuk memiliki negara pula. Cuba bayangkan kalau cita-cita itu jadi kenyataan. Apalah nasib Melayu ketika itu.

Akhirnya, akibat kerakusan hantu mata sepet ini, orang Melayu banyak menjadi korban. Malangnya ramai orang Melayu masih tidak sedar. 

Namun, lambat sedar itu biasa. Itu tabiat orang Melayu.

Soalnya, kenapa mereka masih bebas melakukan jenayah di negara ini? 

Semoga pihak berkuasa tidak pandang enteng perkara ini!



Share this article :
 
Support : S.A.R
Copyright © 2012. SHAH ALAM REBELS - All Rights Reserved
Proudly powered by Blogger