[TERKINI] KHALID TENDANG SEMUA KRONI AZMIN ALI!!!

Tuesday 28 May 20130 comments


Pengumuman barisan exco kerajaan negeri Selangor yang akan mengangkat sumpah di Istana Alam Shah, Klang Khamis ini bakal menyaksikan penyingkiran ADUN PKR yang menyokong timbalan presiden parti itu, Azmin Ali.

Menurut sumber yang rapat dengan pejabat menteri besar, selain Azmin selaku Pengerusi Perhubungan PKR Selangor yang tidak mendapat tempat, tiga lagi penyokong kuatnya iaitu Nik Nazmi Nik Ahmad (ADUN Seri Setia), Mat Shuhaimi Shafiei (ADUN Sri Muda) dan Amirudin Shari (ADUN Batu Caves) juga tidak disenaraikan.

Ketiga-tiga mereka memasuki penggal kedua sebagai wakil rakyat tetapi terus dipinggir.

"Mustahil bagi (Tan Sri) Khalid Ibrahim mahu membawa orang-orang Azmin ke dalam exconya. Ini ibarat membunuh diri. Jadi lebih baik mereka diketepikan sahaja," kata sumber itu kepada Antarapos.

Selain itu, sumber berkenaan juga memberitahu seorang lagi pemimpin yang dilaporkan agak rapat dengan Azmin, iaitu Haniza Mohamed Talha (ADUN Taman Medan) juga tidak dicalonkan.

Malah kedudukan Haniza selaku Timbalan Speaker DUN Selangor juga menjadi tanda tanya. Ada kemungkinan kerusi berkenaan akan diserahkan kepada calon dari PAS.

Sebaliknya, hanya dua exco yang sebelum ini menyokong kuat Khalid, iaitu Elizabeth Wong (ADUN Bukit Lanjan) dan Rodziah Ismail (ADUN Batu Tiga) akan dikekalkan.

"Khalid sudah tentu akan mengekalkan exco yang tidak banyak mempersoalkan cara beliau mentadbir. Jadi dalam hal ini, kedudukan Rodziah dan Elizabeth memang selamat.

"Lagipun mereka ini senang bekerja dengan Setiausaha Politik Khalid Faekah (Husin)," kata sumber itu.

Dua lagi exco, iaitu ADUN Kota Anggerik Yaakob Sapari dan ADUN Seri Andalas Xavier Jayakumar digugurkan kerana dipercayai berkaitan dengan prestasi buruk terutamanya membabitkan isu pasir dan air yang gagal ditangani mereka dengan baik.

"Ini peluang bagi Khalid melepaskan dirinya daripada tuduhan tidak cekap mentadbir Selangor. Isu pasir umpamanya, hasil kerajaan negeri tidak mencapai sasaran manakala kes kecurian terus menjadi-jadi.

"Isu air pula menjadi duri dalam daging. Bagi Khalid, Xavier sebagai exco yang bertanggungjawab gagal menangani masalah air dengan baik," kata sumber itu lagi.

Perseteruan di antara Azmin dan Khalid sebenarnya bukan perkara baru. Khalayak mengetahui bahawa Azmin sejak dulu lagi bercita-cita untuk menjadi Menteri Besar Selangor menggantikan Khalid.

Share this article :
 
Support : S.A.R
Copyright © 2012. SHAH ALAM REBELS - All Rights Reserved
Proudly powered by Blogger