PPIM KECAM TINDAKAN BIADAP MALAYSIAKINI!

Friday 11 January 20130 comments


SHAH ALAM - Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) menyifatkan tindakan portal berita Malaysiakini sebagai 'biadap' ekoran membuka ruang kepada rakyat untuk mengkritik Sultan Selangor secara terbuka melalui komen pembaca yang disiarkan.

Setiausaha Agung PPIM, Datuk Dr Ma'amor Osman berkata demikian apabila diminta mengulas mengenai tindakan portal itu yang menyiarkan komen pembaca yang mempertikaikan keputusan baginda yang bertitah melarang penggunaan kalimah Allah oleh bukan Islam di negeri itu.

"Dalam perlembagaan dengan jelas mengatakan Islam sebagai agama Persekutuan, jadi hal-hal yang berkaitan dengan agama, atau mengenai Melayu adalah hak-hak Diraja.

"Jadi apabila ada pihak yang menegur atau menyanggah sehingga tahap menghina (Institusi Diraja), ini bererti kita tergolong dalam kumpulan yang biadap, kurang ajar," katanya kepada Antarapos ketika dihubungi tadi.

Justeru beliau berkata pihak-pihak yang biadap ini perlu didisiplinkan dengan peraturan-peraturan sedia ada yang boleh memberi pengajaran kepada mereka.

"Jadi bagi saya orang yang biadap dan kurang ajar ini harus didisiplinkan mereka dengan peraturan-peraturan sedia ada.

"Sama ada dihukum oleh masyarakat dan sebagainya ataupun melalui peruntukan undang-undang yang ada di mana kita mencegah untuk menghina orang-orang lain," katanya.

Beliau selain itu menggesa agar Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) dan pihak polis mengambil tindakan segera ke atas portal-portal yang membuka ruang menghina Institusi Diraja.

"Jadi sebelum kita melihat api lebih membara, saya rasa eloklah (Malaysiakini) padamkan sebelum isu ini kecil. Dalam fahaman lain, masyarakat juga harus bersifat kritikal dan jangan kita berdiam saja. Kadang-kadang orang ingat berdiam ini, orang ingat kita mengiyakan perbuatan-perbuatan atau bibit untuk melahirkan kebencian dan perpecahan dikalangan rakyat," katanya.

"Rakyat yang bertamadun, dia tidak akan buat begitu. Jadi pada saya mereka ini tidak menghormati prinsip-prinsip kenegaraan, kedua tidak menghormati prinsip perlembagaan dan ketiga juga mereka melanggar adab yang kita laksanakan.

Justeru beliau meminta Malaysiakini mencontohi portal Sinar Harian yang pernah menjadi kemarahan pembaca setianya ekoran moderatornya memadamkan beberapa komen pembaca yang disifatkan melampaui batas atas beberapa isu.

"Saya rasa itu adalah satu kenyataan yang lepas tangan, bagi saya, saya tidak boleh menerima kenyataan itu, macam itu senanglah semua portal boleh tulis begini sebarang kenyataan adalah bukan tanggungjawab portal ini dan bersifat peribadi.

"Jadi peliklah sangat, kalau tidak bersetuju dengan sifat itu, kenapa portal itu siarkan?," katanya.

Berikut beberapa petikan pembaca yang disiarkan oleh Malaysiakini yang menyiarkan kritikan-kritikan yang disifatkan menghina Sultan Selangor Sultan Sharafudin Idris Shah:

"May I and all the subjects of your state have the privilege and the grant to hear you, the supreme lord of the Islamic religion in the state of Selangor Darul Ehsan, may we have the honour to hear your recitation of the Holy Quran."

(Bolehkah saya dan semua rakyat di negeri Tuanku mendengar Tuanku…membaca Al-Quran…dan menterjemah setiap ayat Al-Quran dalam Bahasa Inggeris dan Bahasa Malaysia)

"And we will be utmost gratified when you translate each of the verses in English language and in Bahasa Malaysia as well.- Victor Johan."

(Bolehkah saya dan semua rakyat di negeri Tuanku mendengar Tuanku…membaca Al-Quran…dan menterjemah setiap ayat Al-Quran dalam Bahasa Inggeris dan Bahasa Malaysia).

"Let Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah decree as much as he likes but his decrees are not worth the paper they are written on. – Gerard Lourdesamy."

(Biarlah Sultan Sharafuddin Idris Shah bertitah banyak mana yang dia suka namun titah baginda tidak bernilai walau dibanding dengan kertas untuk menulis titah itu).


Share this article :
 
Support : S.A.R
Copyright © 2012. SHAH ALAM REBELS - All Rights Reserved
Proudly powered by Blogger