[DUNIA] : GEMPAR AKUARIUM PECAH

Monday 31 December 20120 comments


SERAMAI 15 pengunjung sebuah pusat beli-belah menjadi mangsa serpihan kaca terbang dan limpahan air apabila cermin tangki akuarium seberat 33 tan yang menempatkan ikan yu tiba-tiba retak.

Kebiasaannya, akuarium itu menjadi penarik serta penghias pusat beli-belah Shanghai Orient di Shanghai, China.

Dalam kejadian pada 19 Disember lalu, mangsa-mangsa yang terlibat terdiri daripada lapan orang pengunjung dan tujuh pekerja pusat beli-belah berkenaan. Kesemua mereka mengalami luka dan lebam di seluruh anggota badan.

Menurut seorang anggota polis, mangsa-mangsa yang terlibat mengalami luka dalam akibat ditoreh serpihan kaca akuarium tersebut.

"Mereka mengalami luka dalam kerana jenis serpihan kaca yang tebang itu adalah sangat tebal.

"Kami sedang menyiasat punca berlakunya insiden ini," katanya.

Menerusi rakaman kamera litar tertutup (CCTV), turut menjadi korban ialah tiga ekor ikan yu jenis Lemon Shark, berbelas-belas ikan kecil dan penyu yang ditempatkan di dalam akuarium berkenaan.

Keadaan tanpa diduga itu berlaku apabila kesemua mangsa berada berhampiran dengan akuarium.

Semua pengunjung yang terkejut bertempiaran melarikan diri dengan serpihan kaca setebal 15 sentimeter memenuhi jalan utama dan air membanjiri ruang pintu masuk pusat beli-belah berkenaan.

Walaupun punca kejadian masih lagi dalam siasatan, para pengunjung percaya punca berlakunya insiden itu ialah kerana penurunan suhu yang mendadak di Shanghai pada minggu lepas.

Akuarium itu dilaporkan sangat popular pada awal pembukaannya pada Hari Kebangsaan China namun mengalami masalah pada bulan Jun yang lalu apabila ada kebocoran sehingga menyebabkan dua ekor ikan yu mati manakala beberapa penyu terpaksa dikeluarkan.

Pengurus pusat beli-belah, Chen Yongping berkata, selepas kejadian tragik itu tiada lagi akuarium akan ditempatkan di dalam pusat belah-belah itu. - Agensi
Share this article :
 
Support : S.A.R
Copyright © 2012. SHAH ALAM REBELS - All Rights Reserved
Proudly powered by Blogger